Salat med spekeskinke, parmesan og valnøtter

Denne salaten er super på 17. mai-buféeten eller som lunsj. Og den har lite karbohydrater om du ikke spiser brød til.  Denne porsjonen er én lunsj-porsjon, så du kan bare gange opp dersom du lager til mange.

Ingredienser:

ruccola og spinat 2-3 håndfuller (du kan selvfølgelig  bruke andre typer salat, men dette er mine favoritter til denne salaten)

ca 15 valnøtter

8 cherrytomater

5 skiver spekeskinke (eller serano eller parma)

2 vårløk

en liten kvast frisk basilikum

parmesan i flak (bruk ostehøvel eller skjær tynne skiver med en god kniv)

1 dæsj balsamico (gjerne en som er lenge lagret, jo dyrere jo rundere på smak)

1 dæsj olivenolje

salt og pepper

Fremgangsmåte:

Legg salatbladene i skålen, del cherrytomater i fire og strø over. Ha oppi valnøtter og skinken som du river eller skjærer i små biter (spekeskinke er lett å få i halsen, så ikke bruk skivene hele). Kutt vårløk i ca én cm lange biter og grovhakk basilikum og ha i. Hell over olje og balsamico, nykvernet pepper og maldon-salt. Strø over parmesan – vær raus! Vend og nyt!

Share on Facebook
Share on Facebook

About framholt

Jeg startet www.framholt.no for å kunne dele oppskrifter med familie og venner. Og selvfølgelig for å ha mine egne oppskrifter lett tilgjengelig selv.